200sx S13 suuttimet

Vastoin yleistä harhaluuloa, s13 suutinten vaihdossa ei tarvitse irroittaa imusarjaa, bensaletkuja, kaasuläppää tai imusarjan ja kannen välisiä tukirautoja. Niiden irrotus saattaa kyllä helpottaa jotain työvaihetta, mutta ilmankin pärjää.

Alla on suutinten vaihto selitetty mahdollisimman helpon kaavan mukaan, vähimmällä mahdollisella osien irroittelulla.

Kaikkia kuvia klikkaamalla saat kuvan avattua jättikoossa!


Alkuvaihe, kaikki vielä paikoillaan

Bensakiskoon käsiksi pääseminen

Aluksi kannattaa laskea bensanpaineet. Tämä käy helpoiten kun ottaa konehuoneen sulakerasiasta bensapumpun sulakkeen pois, ja pistää auton käyntiin.. Se luultavasti käy pari sekuntia ja sammuu. Vielä voi jonkun aikaa starttailla niin bensat on varmasti kadonneet linjastoista.

Ensimmäiseksi irroitetaan imusarjan kyljestä AAC-venttiili, ja imusarjan takaosaan menevä huohotinletku. Huohotinletku irroitetaan myös imupuolen venakopan päästä.

Tarkista AAC-venttiilin tiivisteiden kunto, ne pitää tehdä tiivistepaperista uudet jos ovat repeytyneet..


AAC-venttiili ja huohottimet irroitettuna

(Seuraavaksi irroitetaan AAC-venttiilille tuleva metalliputki, sen saa pujoteltua imusarjan välistä pois kun irroittaa kaksi sitä kiinni pitävää pulttia.) Päivitys: Tätäkään putkea ei sittenkään ole välttämätön irrottaa, tosin se tuo jonkun verran lisätilaa.

Imusarjan etuosaan tulee paksu letku, se irroitetaan ja taitetaan sivuun (toinen pää saa jäädä kiinni).

Suuttimille menevä johtosarja irroitetaan kaikista liittimistään, eli suuttimista irti ja myös koneen etuosaan menevät lämpöantureiden ja kaasuläpän johdot irti. Myös imusarjan kylkeen tulevat maadoitusjohdot irroitetaan. Johtosarjassa on paljon hyvin saman näköisiä liittimiä jotka on mahdollista kytkeä myöhemmin väärin, kannattaa ehkä merkitä jotenkin. Esimerkiksi AAC-valven liittimet käyvät mainiosti suuttimiinkin..


Johtosarja sivussa, AAC:n putki irti

Bensakiskon irrotus

Sitten päästään itse bensakiskon irrottamiseen. Alkajaisiksi avataan imusarjan takaa yksi 12mm kannalla oleva pultti joka pitää bensalinjoja kiinni imusarjassa. Huomaa että itse bensalinjoja ei tarvitse irroittaa, kaikki klemmarit saa olla kiinni..


Bensalinjojen kiinnityspultti

Bensakiskon takapäässä, paineensäätimen alla, on piilossa yksi 14mm mutteri joka täytyy avata että bensakisko irtoaa. Mutteri on oikeasti yksi imusarjan kiinnitysmuttereista, mutta bensanpaineensäätimeltä menee semmoinen "panta" sinne mutterin alle.

Sen saa avattua hylsyavaimella sopivalla jatkovarrella, imusarjan ja iskaritolpan välistä..


14mm mutteri, ei ihan näy kuvassa paineensäätimen alla. :)

Seuraavaksi avataan kaksi 12mm pulttia mitkä pitävät bensakiskoa paikallaan. Kisko kanittaa takapäästään bensalinjoihin ja etupäästään kaasuläppään, mutta sopivasti kampeamalla suuttimet saa kiskosta irti. Yritä kuitenkin vääntää kiskoa mahdollisimman suoraan ulospäin, jos suutin kokee liikaa vääntöä niin siitä helposti hajoaa se alapään muovinen kuppi.

Kannattaa ensin tunkea joku noin 10-15mm paksu kalikka taaemman kiinnitysreiän alle, ja pujotella suuttimet 2-4 pois paikoiltaan. Sitten sama temppu etummaiselle kiinnikkeelle niin ykkönenkin lähtee pois.

Kaasuläpän irroitus tuo hiukan lisätilaa tuohon, jos tuntuu ahtaalta. Helppo lisätila tulee kun irrottaa kaasuläpän anturin alemman kiinnitysruuvin.


Suuttimet irroitettuna!

Suuttimien asennus

Nyt päästään asentamaan uusia suuttimia. Ensimmäiseksi irroita imusarjan puolella olevat tiivisterenkaat, jos ne vielä ovat paikoillaan.. Ne kyllä usein nousevat suuttimien mukana jo pois.

Jos olet asentamassa Siemens DEKA-suuttimia, niissä tulee tuo alapään tiiviste uusi mukana ja vanhaa ei tarvita. Samoin vakiosuuttimen yläpään isompi kumirengas jää käyttämättä, Siemensiin ei sitä asenneta.

Jos asennat esimerkiksi Skylinen 444cc suuttimia, täytyy nuo vakiosuuttimen tiivisteet siirtää uuteen. Bensakiskon sisälle tulevat O-renkaat kannattaa vaihtaa, Z-Powerin myymissä suuttimissa uudet O-renkaat tulevat mukana.

Voitele suuttimien yläpään o-renkaat huolellisesti. Siemenseissä voitele myös alapään iso O-rengas. Voiteluun sopii esimerkiksi CRC, tai sitten tuo silikonitahna mitä Siemensin suuttimien mukana tulee pieni putkilollinen.

Suuttimet tökitään ensin bensakiskoon paikoilleen. Imusarjan puoleinen tiiviste pitää olla paikallaan suuttimessa, ei imusarjassa.


Siemens-suuttimet bensakiskossa kiinni. Huomaa bensakiskoa rakosellaan pitävät pihdit..


Skyline 444cc -suuttimet bensakiskossa kiinni, lähikuva

Nyt voit asetella bensakisko/suutin-paketin paikoilleen niin että suuttimien kärjet menevät imusarjan sisään ja tiivisteet ovat "huulilla". Bosch EV14-suuttimien imusarjaan menevä osa on aika lyhyt, joten suutin on helppo muljauttaa paikoilleen. Vakiosuuttimien tyylisillä suuttimilla (esim Skyline 444cc) kärki on aika pitkä, ja bensakiskoa saa väännellä aika kovasti että suutin mahtuu menemään paikoilleen.. Tässä vielä lisäksi varottava tuota muovista suuttimen kärkeä, liian suuri voima siinä rikkoo kärjen helposti. Skyllen suuttimien tapauksessa voikin olla järkevää irroittaa kaasuläppä, näin saa kiskoon lisää liikkumavaraa.

Suuttimet kannattaa yrittää pyöritellä paikoilleen imusarjaan käsin, ja vasta sitten kiristää bensakiskon paikalleen. Kokeile lopuksi vielä pyöritellä kaikkia suuttimia, jos joku suutin tuntuu tiukemmalta pyörimään on siinä tuo alapään tiiviste todennäköisesti jotenkin huonosti.


Siemens DEKA, alapään tiiviste kauniisti kolosessaan

Vuototestaus ja kasaus

Tässä vaiheessa kytke johtosarjan maapiuhat imusarjaan kiinni väliaikaisesti. Nyt voit kytkeä autoon virrat niin että bensapumppu hörähtää. Jos ei hörähdä niin kytke pumpun sulake takaisin joka alkuvaiheessa irroitettiin. :) Käytä pumppua jonkin aikaa ja tarkasta että missään ei ole vuotoja.

Irroita ne maajohdot uudelleen, ne ovat tiellä AAC:n putkea yms asentaessa..

Sitten kasaillaan osat käänteisessä järjestyksessä kuin irroitettiin.

Etuvastus

Jos asensit korkeaohmiset suuttimet (esim Bosch EV14), täytyy auton suutinten etuvastus ohittaa. Ohitus on varsin yksinkertainen, etuvastukselle tulevat viisi johtoa kytketään kaikki suoraan toisiinsa. Z-Powerilla on tuohon myös valmis Ohituspalikka joka asennetaan suoraan alkuperäisen etuvastuksen tilalle.


Asennuksen jälkeen kannattaa muistaa vielä että suuttimen vaihto vaatii aina myös lastupäivityksen, vakiolastulla saattaa lähteä käyntiin mutta todennäköisesti käy hyvin rikkaalla.