Säätöpalvelu

Lastun autokohtainen säätö

Ajanvaraukset sähköpostilla osoitteesta tilaus@z-power.fi


Kun autossa alkaa olla muutoksia enemmän, siihen on vaikea tehdä yleismallista virityslastua joka toimisi optimaalisesti. Autoissa on myös yksilöeroja, jonka takia yleismallin lastut on tehty hiukan "varman päälle". Seokset ovat hiukan rikkaalla ja sytkä hiukan myöhäisellä.. Autokohtaisesti säädetyllä lastulla saadaan kartat säädettyä täsmälleen oikeiksi.

Nissanin ECU on kartoiltaan ja säätömahdollisuuksiltaan täysin kilpailukykyinen minkä hyvänsä kaupallisen moottorinohjauksen kanssa. ECUn saa uudelleenohjelmoitua vaikka miten isoille suuttimille ja ilmamäärämittarille, ja seokset säädettyä niin että auto menee vielä katsastuksen päästötestistäkin läpi.

Säädön ajaksi autoon liitetään laajakaistaseosmittari ja antureita joilla nähdään reaaliajassa mitä bensakartan kohtaa auto milloinkin käyttää. Kaikki mittaustiedot menevät dataloggerille, kannettavaan tietokoneeseen. Pienen koeajolenkin aikana saadaan mitattua auton todellinen bensakartta, mikä on mitattu seos ollut kartan missäkin kohdassa! Tällä perusteella lasketaan korjattu kartta, ja lopputulos tarkistetaan vielä koeajolla.

Sytytyksen säätöön käytetään nakutuskuulokkeita joilla kuullaan jos auto nakuttaa.. Säädössä etsitään ensin tuo nakutusraja, ja sitten peruutetaan siitä taas hiukan myöhäisemmälle.

Säädön aikana lastupiirin paikalle on kytketty ns. eprom-emulaattori, joka mahdollistaa lastun muokkauksen reaaliaikaisesti, auton käydessä! Näin voidaan ajon aikanakin tehdä vielä pientä hienosäätöä lastuun.

Säädön jälkeen auton setuppia ei saisi muuttaa kovin paljoa, tai säätö täytyy tehdä uusiksi. Eli, säätöön kannattaa tulla siinä vaiheessa kun auto on "valmis", sitten säädön jälkeen ajelee ainakin jonkin aikaa ilman muutoksia. :)

NIStune

Vuodesta 2009 alkaen Z-Powerin valikoimissa on ollut myös ohjelmoitavat NIStune-lastut. Näissä lastun muokkaus on entistä helpompaa, ECUa ei tarvitse edes avata vaan tökkäistään vaan diagnostiikkajohto kiinni ja säädetään. Laajakaistalambda ja nakutuskuulokkeet täytyy toki silti asentaa säädön ajaksi.

NIStunen säädön helppous näkyy myös säätöhinnassa. Voit itse arvioida kumpi on sinulle järkevämpää, halvempi "peruslastu" kallimmalla säädöllä vai kalliimpi NIStune halvemmalla säädöllä..

Säätöhinnat

- Pelkkä peruslastun säätö (lastu ennestään): 300e

- Pelkkä NIStunen säätö (lastu ennestään): 200e

Näiden lisäksi tulee itse lastun hinta ja asennustyö, jos näitä ei ole tehty ennestään. Tyypillisesti peruslastulle yhteishinta noin 450e ja Nistunelle 550e.

Säätöhinta sisältää vain itse säätötyön ja siihen liittyvät asennukset yms. Jos joudutaan kovasti tekemään jotain ylimääräistä työtä niin niistä laskutetaan erikseen, 50e/h. Eli mielellään ahtoputket tiukalle ja muutkin pultit ja mutterit paikoilleen jo valmiiksi..

Muistilista säätöön tulijalle

  • 98e:tä tankkiin! (Tai sitä bensaa millä meinaat jatkossa ajella).
  • Testaa että esimerkiksi ahtopaineen säätö toimii, se on ikävää jos ei saada ahtoja säädettyä mieluisaksi..
  • Jos mahdollista niin löystytä lambda-anturi valmiiksi. Minulla on tähän kyllä hyvät työkalut, eli ei kannata liikaa murehtia jos ei aukene..
  • Jos autoon on peruslastu tai NIStune asennettu jo aiemmin, voin tehdä säädön myös "kotikäynnillä". Pakkaan vehkeet autoon ja ajan kotipaikallesi säätämään. Kilometrikorvaukset 0.50e/km, muut kulut hinnaston mukaan.

    Huomaa että säätöön on kesäaikaan yleensä monen viikon jono, pahimpina ruuhka-aikoina jono voi venyä lähelle kahta kuukauttakin.. Eli varaa aikasi ajoissa.

    Talvisin emme tee säätöjä. Säätökausi yleensä huhti-lokakuu.