Z32(90-94) ja Subaru (89-98) suuttimet

Tässä ohjeessa selostetaan Z-Power 700cc suuttimien asennus Z32:n ja Subarun bensakiskoihin. Kuvat on Z32:sta, mutta Subaruun käy ihan vastaavasti. Asennuksessa on muutama tärkeä vaihe jotka sanon tässä heti alkuun tiivistettynä, eli, MUISTA poistaa vanhat o-renkaat bensakiskon sisältä, ja muista että uusissa suuttimissa kuuluu olla KAKSI alapään o-rengasta.

Kaikkia kuvia klikkaamalla saat kuvan avattua jättikoossa!

Vanhojen suuttimen irrotus

Ennen suutinkiskojen ja suuttimien irroitusta kannattaa laskea bensanpaineet, että pahimmalta tulvalta vältytään. Bensapumpun sulake irti ja startaten niin kauan että auto ei enää edes lupaile. Sitten bensakiskot irti autosta, TAI jos rohkeutta riittää niin asennusta voi yrittää myös kiskot paikallaan. :)

Irroita suuttimien "kuppeja" pitelevät kaksi ruuvia ja itse kupit. Saattavat olla tiukassa, silloin voi kokeilla vääntää ruuvin kantaa sivuleikkureilla tms sopivilla pihdeillä.

Seuraavaksi kannattaa liottaa suuttimet CRC:ssä ja antaa muhia hetken aikaa. Sitten pihdeillä pyörittelee suutinta liittimestä, että suutin "herkistyy" reiässään. Sitten vaan reippaasti vääntämään rukarilla liittimestä kammeten. Jos bensakisko on irti, helpointa on painaa suutinta alapäästä.. Esimerkiksi 10mm hylsy holahtaa siihen harmaan muovisen pään ympärille sopivasti, että voima kohdistuu suuttimen runkoon eikä siihen muoviin. Se muovipää saattaa kyllä silti murtua, mutta noita päitä saa uusia jos haluaa vanhat suuttimet ehjäksi.

Kun kaikki suuttimet on irti, tarkista että onko suuttimien alapään o-renkaita jäänyt bensakiskoon sisään. Ne aika usein irtoaa niinpäin että rengas jää kiskoon. Ne pitää tosiaan kaikki poistaa.

Uusien suuttimien asennus

Mukana tulleet "ylimääräiset" irtonaiset o-renkaat laitetaan bensakiskon reikiin pohjalle, sormella painaa että se on siellä poterossaan hyvin asettuneena. Myös suuttimen ympärillä on samanlainen o-rengas alapäässä, ja yläpäässä isompi rengas. Kaikki o-renkaat on hyvä voidella vaikkapa crc:llä.

Alapäähän tosiaan kuuluu kaksi rengasta päällekkäin. Alempi rengas hoitaa varsinaisen tiivistyksen, ylemmän renkaan tehtävä on vain pitää alempaa rengasta kunnolla paikoillaan tarpeeksi syvällä.


O-rengas bensakiskon sisällä, toiset renkaat suuttimessa

Seuraavaksi painetaan itse suutin paikoilleen. Sopivasti pyöräyttämällä se menee sinne nätisti melkein pohjaan asti.

Tässä vaiheessa täytyy muistaa laittaa mukana tullut "puolikuu" bensakiskon päälle. Ilman puolikuuta suutin painuu liian syvälle kiskoon. Lopuksi kiristetään suuttimia paikallaan pitävät "hatut" paikoilleen.


Suutin kiskossa, puolikuu paikoillaan


Valmis paketti

Liittimien vaihto

Suuttimien liittimet ovat erilaiset kuin orggis suuttimissa, siksi johtosarjaan täytyy kaikki liittimet vaihtaa. Johdoissa ei ole pituutta mitenkään liikaa, joten johdot kannattaa katkaista vanhasta liittimestä mahdollisimman juuresta.

Uusissa liittimissä on irtokontaktit, jotka puristetaan johtojen päihin. Johtojen eristerinkulat täytyy muistaa pujottaa johtoon ennen liittimien puristamista. Sitten kontaktit vaan tökitään liitinrunkoihin, johon ne naksahtavat kiinni.

Suuttimien johdoilla ei ole merkitystä että kumminpäin ne laitetaan, mutta onhan se toki vähän siistimpää jos joka liittimessä on piuhat samassa järjestyksessä..

Vuototestaus ja kasaus

Kun kaikki suuttimet ovat paikoillaan, voi bensakiskot asennella paikalleen. Tässä vaiheessa olisi hyvä tehdä vuototestaus niin että kiskot ovat bensaletkuissa paikallaan mutta muuten irti koneesta, näin nähdään myös jos joku alapuolen o-rengas vuotaa. Jos kiskot ovat autossa paikallaan, bensa vuotaa suoraan imusarjaan sisälle ja vuotoa ei huomaa kuin huonona käyntinä kun joku sylinteri käy rikkaalla..

Jos kaikki on kunnossa, niin nippuun vaan ja auto käyntiin. :)

Asennuksen jälkeen kannattaa muistaa vielä että suuttimen vaihto vaatii aina myös lastupäivityksen, vakiolastulla saattaa lähteä käyntiin mutta todennäköisesti käy hyvin rikkaalla.