Paluu edelliselle sivulle


NIStune type 1 kortin asennus 200sx S13-malliin

Yleistä

NIStunen valmistaja on kirjoittanut varsin monipuolisen asennusohjeen: Lataa PDF-tiedosto

Tuo ohje on muuten hyvä mutta keskittyy australialaisiin automalleihin, joissa on ohjaus eri puolella.. Euro-s13:ssa boxi on eri puolella, ja aussiohjeen mukaan tekemällä NIStunen USB-liitin jää paikkaan johon on lähes mahdotonta kytkeä kaapelia.

Muilta osin asennuksen voi tehdä ylläolevan linkin mukaisesti, mutta USB-liitin kannattaa asentaa tämän ohjeen mukaan..

Boxin irroitus ja avaus

Ennen boksin irroitusta, irroita akun miinusnapa. Näin ei irroittaessa tule mitään jännitepiikkejä. Boksi löytyy apukuskin jalkatilasta muovin takaa, oikeasta seinästä..

Ruuvaa boksista molemmat kannet irti ja irroita myös johdon päässä oleva pikkupiirilevy. Tässä vaiheessa irroita vakiolastu ja asenna kanta tilalle, juotoshommia siis.. Myös lastukannan lähellä olevaan neljään juotospisteeseen tulee NIStunen johdot kiinni, näistä lisää tuossa alkuperäisessä ohjeessa.

ECUssa oleva pikkupiirilevy täytyy siirtää syrjään pysyvästi. Siitä täytyy katkaista kahdessa nurkassa olevat ruuvinreikien ulokkeet, ja sitten ruuvata kortti vain kahdella ruuvilla pykälän sivuun.. Ihan vaikka sivuleikkureilla muotoilet piirikortin että se mahtuu uuteen paikkaansa. Tietysti pitää olla varovainen ettei katkaise kortilta mitään johtimia tai komponentteja. Alla oleva kuva selventää. Samalla voit katkaista ECUn kyljessä olevalle säätöpotikalle menevät johdot mahdollisimman juuresta piirikortin päästä.

Irroita säätöpotikan teline, ja ruuvaa potikka irti telineestä. Potikan voi heittää pois. Asettele mukana tullut musta muovinpala USB-liittimen piirilevyn suojaksi, ja varovasti kiristät telineen takaisin paikalleen. Älä kiristä liian tiukalle ettei USB-liitin vaurioidu. Telineen kuuluukin jäädä rakoselleen..

Muovipala asetettuna USB-liittimen piirilevyn suojaksi..

USB-liitin kiristettynä paikoilleen.

Kannattaa vielä varmistaa moneen kertaan että liittimen alareunan neljä juotospistettä eivät pääse ottamaan oikosulkuun ECUn kuoreen. Sen voi vaikka yleismittarilla mitata siihen 4-pinnisen liittimen pinneihin.

Lopuksi tee kanteen reikä oikeaan kohtaan. Noin 10mm reikä riittää niukasti, 11mm ehkä parempi. Liian isohan ei kannata olla myöskään.. Reikää voi hioa viilalla hiukan neliskanttiseksi toisesta reunastaan, niin on enemmän usb-liittimen muotoinen.

Alla valmis tuotos, USB-liitin reiän kohdalla. Tässä vaiheessa saattaa joutua USB-liitintä vielä löystyttämään ja liikuttamaan telineessä, että sattuu sopivasti reiän kohdalle. Liitin ei saisi myöskään olla liian syvällä, vaan mahdollisimman pinnassa ECUn kannessa kiinni.

USB-tellingin ruuveihin on hyvä laittaa ruuvilukitetta, etteivät löysty itsekseen..

Nyt asennetussa paikassa USB-liitin jää sopivasti siten, että jalkatilan oikean kyljen muovisuojassa oleva neliskanttinen reikä on juuri sopivasti liittimen kohdalla. Eli johdon saa kytkettyä ilman että tarvitsee edes tuota muovia purkaa pois!